Otwock Wielki – Pałac Bielińskich

Niedawno wybraliśmy się do Otwocka Wielkiego, ponieważ dużo słyszeliśmy o znajdującym się tam pałacu. Wcześniej nie mieliśmy okazji tu być, mimo że z Warszawy to około 40 minut samochodem.

Pałac położony jest nad jeziorem Rokola, które niejako wita nas zaraz po przyjeździe. Kiedy wjeżdżamy bowiem na parking, to właśnie jezioro widzimy na pierwszym planie. Musimy przejść przez mostek, żeby dotrzeć do pałacu.

Pałac w Otwocku Wielkim powstał w XVII wieku. Znajdował się tutaj dwór obronny. Projekt przypisywany jest Tylmanowi z Gameren, był on także autorem projektu Pałacu Krasińskich w Warszawie.

Na przełomie XVII i XVIII wieku rozpoczęto jego przebudowę. Prace trwały kilkadziesiąt lat i nadały pałacowi jego obecny kształt.

Dwór obronny należał do rodziny Bielińskich. Przebudowę zlecił Franciszek Bieliński, marszałek wielki koronny. To na jego cześć nazwano ulicę Marszałkowską w Warszawie. Prace remontowe zakończono w 1757 roku.

Początkowo pałac był willą wiejską rodziny Bielińskich, dopiero po przebudowie stał się siedzibą rodową.

Warto wspomnieć, że w pałacu bywał niejednokrotnie król August II Mocny. Zapewne decydowała o tym uroda miejsca oraz ustronne położenie, które sprzyjało kuluarowym politycznym spotkaniom. W 1705 roku król spotkał się tutaj z carem Piotrem Wielkim.

Pałac od strony frontu

W XIX wieku pałac często zmieniał właścicieli w wyniku czego popadł w ruinę. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że przez krótki czas projektem przywrócenia pałacu do świetności zajmował się Henryk Marconi. Ten sam, który zaprojektował Hotel Europejski w Warszawie a także Kościół Wszystkich Świętych na Placu Grzybowski.

Po II wojnie światowej został odbudowany i był domem poprawczym dla dziewcząt. Od lat 70tych XX wieku mieściła się tu rządowa rezydencja.

W okresie stanu wojennego pałac był miejscem internowania Lecha Wałęsy. Co ciekawe, w późniejszych latach pieczę nad pałacem pełniła Kancelaria Prezydenta i w czasie kiedy Lech Wałęsa był prezydentem, bywał w pałacu nie raz.

Pałac od strony ogrodu

Od 2004 roku pałac jest siedzibą Muzeum Wnętrz, które jest oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie.

Obecnie w pałacu można podziwiać fortepian oraz inne przedmioty należące do Ignacego Jana Paderewskiego. Ponadto znajdziemy tutaj zabytkowe i eleganckie meble z różnych epok a także freski przedstawiające morskie pejzaże i rzymskie ruiny.

Kilka dni przed naszym przyjazdem do Otwocka Wielkiego oglądaliśmy z córkami program dokumentalny o Ignacym Janie Paderewskim. Taki przypadek, ponieważ wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy co znajduje się w pałacu. Kiedy zatem weszliśmy do pierwszej zwiedzanej sali z wyeksponowanymi fortepianami Ignacego Jana Paderewskiego – córki były naprawdę zainteresowane.

Fortepian I. J. PaderewskiegoZ okien frontowych pałacu rozpościera się piękny widok na jezioro Rokola

W dniu naszego przyjazdu było bardzo upalnie, powyżej 33 stopnie Celsjusza. Z uwagi na to, w pałacowym ogrodzie było niezwykle duszno. Nie zabawiliśmy w nim zatem za długo, jednak udało nam się zrobić mały piknik.

W ogrodzie są bowiem ławki oraz drewniany stolik, wprost stworzony do rodzinnego biesiadowania. Córki uwielbiają ten element każdej naszej wycieczki, kiedy coś zwiedzamy a następnie piknikujemy. Tutaj też nie mogło tego zabraknąć.

Wyobrażam sobie jednak jak przyjemnie musi być w trochę chłodniejszym dniu, ponieważ ogród pałacu jest wprost wymarzony do wypoczynku.

Z drugiej strony, dzięki upałom, które nas zastały – córki bardzo chętnie zwiedzały wnętrza pałacu. Przeważnie dla małych dzieci ta część wycieczki jest nieco nudna. Tym razem jednak córki ochoczo pobiegły zwiedzać, ponieważ w pałacu było znacznie chłodniej😁 Ten być może banalny powód ich zainteresowania wnętrzami plus niedawno oglądany film o I. J. Paderewskim zaowocowały tym, że małe dzieci naprawdę chętnie oglądały muzealne eksponaty – co się w zasadzie nie zdarza.

Przedsionek sali balowejSala balowa

Przedsionek sali balowej, z widokiem na jezioro

Z pałacowych okien podziwiać można nie tylko widok na wodę – lecz także na ogród. Po przeciwległej stronie budynku mamy ogród jak na dłoni, ponieważ istnieje możliwość wyjścia na taras.

Taras z widokiem na ogród

Polecam każdemu przyjazd do Otwocka Wielkiego. Zwiedzanie pałacu czynne jest w wybrane dni tygodnia od godz. 10.00-16.00 i możliwe wyłącznie z przewodnikiem. Natomiast ogród dostępny jest do godziny 18.00.

Warto podkreślić, że nawet jeśli ktoś nie zdecyduje się zwiedzać pałacowych wnętrz, to w holu, zaraz przy wejściu do budynku jest gablota z wszystkimi najważniejszymi informacjami dotyczącymi historii pałacu.

You may also like...

1 Response

1. Janmarch pisze:

Bardzo fajny artykuł, bo i miejsce niezwykłe. Przewinęło się tu tyle znanych ludzi: „gwiazdy” architektury: Tylman i Marconi, monarchowie i politycy: Piotr Wielki, August II Sas, Lech Wałęsa. A i sam Bieliński ma swoje miejsce w historii.